Čežnja zvana autocesta A11 Zagreb-Sisak

Piše: Suzana Pavlović

Keopsova piramida u Gizi grobnica je faraona Kufua. Arhitekt je bio vezir Hemiunu. Izgradnja je trajala 20 godina sa 100.000 radnika u 26. stoljeću prije Krista i 2.300.000 kamenih blokova zajedničke težine 6 milijuna tona, dužine 5 metara i visine 2 metra. Građu se vadilo iz kamenoloma na Nilu s pola milijuna plovidbi za potrebnu količinu. Ljudska snaga vukla je blokove. Stara je oko 4.600 godina i jedino preostalo svjetsko čudo antike. Radnici su ostavili utisnut potpis:“Prijatelji Kufu bande“.

Autocestu A11 Zagreb-Sisak zamislili su prije 18 godina HDZ faraoni. Današnja partija i vjerni lokalni slugani trude se prometnicu predstaviti svojim (ne)uspjehom. Sizifovska gradnja započeta je 5. travnja 2006. u Kušancu u blizini čvora Velika Gorica jug. Radove su otvorili tadašnji premijer Ivo Sanader, bivši ministar mora, prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta i pokojni bivši ministar financija Ivan Šuker. Sanader je kazneno osuđen. Kalmeta ima svoje grijehe. Šuker je pod zemljom. 

 Autocesta je planirane duljine 47,5 km s tri dionice: Jakuševec – Velika Gorica jug (9,5 km); Velika Gorica jug – Lekenik (20,2 km) i Lekenik – Mošćenica (17,8 km) gdje bi se autocesta trebala spojiti na postojeću državnu cestu D37 Sisak – Petrinja sa 17 mostova, 5 vijadukata, 20 nadvožnjaka i 7 podvožnjaka.

Graditelj Hemiunu da je živ „šlogirao“ bi se modernom izgradnjom i strojevima te potpunom nesposobnošću i neodgovornošću aktera. Jeza obuzme čovjeka kad partijski slugani spomenu taj prometni eksperiment na koji je novac teoretski utrošen, a ostala mrtva točka. Pakao kriminalno suspektnog (ne)rada pogoršan je nakon potresa prije više od tri godine. Uvijek šuplja obećanja gospodarskog i poduzetničkog razvoja zbog autoceste. Zaboravili „spasitelji“ sijaset uništenih i privatiziranih tvrtki u postratnom razdoblju i egzodus stanovnika iz zone sumraka. Tko preživi HDZ i ostale lešinare, pakao kakav god moguće postoji, mu neće teško pasti.

U vječnoj gradnji odustalo se od Mošćenice. Išli su radovi u Stupnu pri ulazu iz Siska preko novog Odranskog mosta i spojne ceste u nastavku. Gradnja mosta u Odri Sisačkoj planirana je s pristupnom cestom do ceste prema Starom Pračnu i pripadajućim kružnim tokom. Ostatak spojne ceste do Stupna ima nadvožnjak preko pruge Sisak-Zagreb. Tu se kuburilo s dokumentacijom i vremenskim planom gradnje sa završetkom autoceste. Vrijednost projekta jesenas je bila 44 milijuna eura.

Prema Sanjinu-Velebitu Pešutu, koordinatoru za građenje iz Hrvatskih autocesta, očekivani dovršetak bio je (kasno) proljeće iduće godine tj. 2024. Pohvalio se napravljenosti svih objekata na trasi i kompletnog donjeg ustroja. Sporost radova pravdana je poskupljenjem građevinskog materijala i problemima dobave kamena i betona. Tomislav Mihotić, državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, nazvao je sve „velikom gradnjom“. Pokušali su ublažiti stanje izgovorima o tijeku radova prema planu što je apsurdno od 2006. i ovisnosti realizacije o vremenskim uvjetima. Izlizana sintagma „ogromnog gradilišta“ na sisačkom području.

HDZ infrastrukturni pakao su izrade projekata, izmještaji instalacija i skupocjena arheološka istraživanja od 10, 5 milijuna kuna. Nije se štedjelo  državne šume pri krčenju. Drvo treba izvoziti, a samo da nije otišlo poduzetniku „Furnir Palavra“ pod paskom petrinjske Magdalene Komes. Odranski most nije završen u roku ljeta 2023. zbog preraspodjele posla između izvođača uslijed manjka radnika. Svojevremeno se Tomo Medved hvalio realizacijom 22 milijuna eura radova i usluga na spojnoj cesti čvorište Sisak – Sisak. Izrađeni su bili glavni projekt, a radovi u tijeku.

Hrvatske autoceste 2022. izrađivale su dokumentaciju izgradnje novog čvora preko spoja D36 i D30 za Petrinju s rekonstrukcijom D30 zbog povezivanja na sustav izgrađenih autocesta. Čvor Žažina skraćuje relaciju Petrinja-Zagreb nevjerojatnih 6 kilometara, a izvan naselja Dužica i Žažina. To je investicija od 40 milijuna kuna koju HAC financira vlastitim sredstvima. Autocesta Zagreb – Sisak od Lekenika do čvora Sisak (10,9 km) koštala je 300 milijuna kuna s rokom u veljači 2024. Medved 2023. spominje 41 milijun eura vrijednosti radova. Rješavanje imovinsko-pravnih odnosa i otkup zemljišta na dionici 25 milijuna kuna. Predviđeni su nasip i nadvožnjaci Petrovec, Sela i Greda.

U studenom 2023. osvanula je vijest nepuštanja posljednje dionice u promet najmanje godinu dana zbog problematičnog spajanja na Sisak. Hrvatske ceste i Hrvatske autoceste tražile su način privremenog spoja na postojeću državnu cestu Zagreb-Sisak. Hrvatske ceste gradile su 2,65 km spojne ceste do rotora Staro Pračno s rokom 18 mjeseci. Problematična cesta na ulazu u Sisak s nastavkom na spojnu cestu povezanu na Odranski most planirana za lipanj 2023. dobila je produžetak na travanj 2024. Zanimljiva je dodjela radova Elektrocentru Petek u predstečaju i Si-gradu u stečaju što je pod istragom DORH-a s nekoliko sudskih postupaka.

Izlaz u Žažini planirao se za razdoblje 2025./2026. Strabag se žalio na natječajnu odluku izbora Colasa i Geotehnike koji su za gradnju dionice ponudili 281,33 milijuna kuna bez PDV-a. Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave poništila je odabir, predmet vratila u novi pregled ponuda s potvrdom prvog odabira bez novih žalbi.

Kraj autoceste na ulazu u Sisak sa spojem od 3,2 km pripada Hrvatskim cestama. Dionica od Lekenika do Sela tj. spojna cesta čvor Sisak-Sisak u nadležnosti Hrvatskih cesta čekala je građevinsku dozvolu u jesen 2023. Medved je govorio: „Trenutno je u izgradnji prva dionica spojne ceste iz smjera Siska što obuhvaća uklapanje Zagrebačke ulice u Sisku na trasu spojne ceste, izgradnju mosta Odra i dijela prometnice sa kružnim tokom Staro Pračno. Rok za istu izgradnju produžen je zbog vremenskih nepogoda i visokog vodostaja Odre, a što je utjecalo na mogućnost izvedbe radova i dinamički plan”.

Projekt u izgradnji ima u nastavku dionicu: sjeverni kolnik spojne ceste od rotora Staro Pračno do spoja na autocestu Lekenik – Sisak duljine cca 2,6 km za koju se jesenas čekala građevinska dozvola. Ugovor radova s tvrtkom OSIJEK-KOTEKS d.d. iznosi 13,2 milijuna eura. Hrvatske ceste su prije pola godine planirale uvođenje izvođača radova po odobrenju dozvole. Medved se prije nekoliko mjeseci hvalio izradom projektne dokumentacije za novi čvor Petrinja.

Vlastela je okončanje cestovne kalvarije najavljivala u razdoblju veljača-travanj 2024. Točnije, 15.4. 2024. Od potresa do sada u izgradnju, sanaciju i obnovu prometne infrastrukture Hrvatske autoceste, Hrvatske ceste i Županijska uprava za ceste Sisačko-moslavačke županije ulupali su preko 101 milijun eura. Županijska uprava za ceste je kroz tri ugovora iz Fonda solidarnosti spalila 16,32 milijuna eura. Navodno je s njima sanirano i obnovljeno više od 85 kilometara županijskih i lokalnih cesta, 9 mostova i 4 klizišta u Petrinji, Glini i H. Kostajnici. Sve paklenije.

Šlag na torti su pijuni u obilasku “aktivnih” radova na autocesti sa zadatkom uvjeravanja javnosti u “napredak”. Nemoguće je ušminkanim slikama iz određenih uglova skriti „fuš“ i fingiranje. Obmane za “stanovništvo” kako se obraćaju ljudima koje podcijenjuju, kradu i potkradaju. Stanovništvom se godinama igraju u kriznoj situaciji za materijalne, financijske, političke i osobne interese. 

Cirkus župana Ivana Celjaka i predstavnika Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Hrvatskih autocesta i Hrvatskih cesta. Izjava o snu koji postaje stvarnost. Samo oni sanjaju da se išta ostvaruje. Kao da se popeo na Kilimanjaro “uspjeha” Celjak je pričao o nesvjesnosti značenja neposredne povezanosti Siska i Zagreba. Izjava kao da se sada putuje konjskom zapregom poljskom cestom, a ne oko sat vremena autom. Kazao je da će to pomoći u demografskom (?) i gospodarskom smislu. Buncao je o novoj karti regionalnih potpora i nekakvom najjeftinijem ulaganju poduzetnicima na području županije. Blizina Zagreba za njega je očito novost. Misli da je to jamstvo dolaska mladih obitelji posebno što su s ministarstvom nadležnim za graditeljstvo dogovorili gradnju 20 višestambenih zgrada u Sisku. Nepovezani logorejični kupus.

Tvrdi da su sretni jer napokon vide asfaltiranje. Zbog vidljivog asfalta sretni mogu biti intelektualno potkapacitirani i oni koji ga doista nikad prije nisu vidjeli poput stanovnika nekog afričkog sela. Nije mu bitno hoće li dovršetak autoceste biti tri mjeseca prije ili kasnije jer oni sanjaju 20 godina. Silni novac građana Hrvatske nebitan. Tipično za HDZ-ovce.

Boris Huzjan, predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta, rekao je kako dionica Lekenik-Sisak (10,9 km) i ukupna dužina od Zagreba do Siska (42 km) dobro napreduje i u završnoj je fazi. Da nije smiješno, bilo bi tragično. Huzjan ponavlja da bi se autocesta na čvoru Sisak trebala spojiti na državnu cestu.

Nastavljaju se sramotiti kako gradnju prate od prvog dana sa zadovoljstvom viđenog, a da su kroz Fond solidarnosti realizirali gotovo 100 milijuna kuna te ukinuli naplatu cestarine za županiju. Cestarina je iznosila 10 kuna do potresa. Rekao je da će izgradnjom čvora Žažina koji se projektira Petrinja i Glina dobiti izravan priključak na autocestu. Otkrio toplu vodu vrijednu 6,5 milijuna eura.

Zaključak da Hrvatske autoceste provode natječaj za prolaz u Zagrebu preko Ranžirnog kolodvora koji će autocestu spajati na Sarajevsku ulicu s centrom Zagreba. Lumen završava da će se “kad autocesta bude dovršena za manje od pola sata dolaziti iz centra Siska u centar Zagreba”.

Alen Leverić, član Uprave Hrvatskih cesta, pričao je o ključnoj projektnoj koordinaciji i ulaganju Hrvatskih cesta od oko 22 milijuna eura bez PDV-a u županiji. Kakti koordinacijska akcija Hrvatskih autocesta i cesta na čvoru prema D36, mostu Odra i pristupnim cestama. Smatra da je sve u vremenskom planu s koordiniranim završetkom.

Prošvrćkali su se gradilištem spoja autoceste s državnom cestom u Sisku u dvije faze. Prva faza je izvedba mosta Odra i rotora Staro Pračno sa spojnim cestama. Druga faza je sjeverni kolnik spojne ceste od spoja na autocestu Lekenik-Sisak do rotora Staro Pračno. Tvrde da su radovi na mostu Odra u visokoj fazi dovršenosti. Dio od rotora Staro Pračno do uključivanja u Zagrebačku ulicu vrijedi 8,6 milijuna eura i to je kao pri kraju. Postojeći stari odranski most planiraju nakon puštanja u promet novog mosta sanirati i ” predati stanovništvu na korištenje”. Stari most iz Odre Sisačke i novi most su jedan pokraj drugog.

Postojećom dionicom ulaza u Lekeniku i izlaza u Mraclinu u Zagreb se stiže za 40tak minuta. Slijepo crijevo ostaju Sunja, H. Kostajnica i Dvor. Glini isto nije baš blizu. Banovini je maćeha država dugo kopala grob. Sad će ju poput faraona Kufua pokopati s projektima obnove i “ulaganjima”. Novac misteriozno odlazi. Fizičkih činjenica i dokaza boljitka nema.

Bitno je naglasiti da su s 15. 4. 2024. konačni završetak pomaknuli na ljeto 2024. Banovina ima bandu kao Kufu, ali zloćudniju i opasniju za društvo. Banovinsko čudo nije piramida nego bjesomučna krađa, laži i infrastrukturna izvedba iz crtića Bob Graditelj.

Izgrađeno prije Krista još traje. Stihijskim razaranjem Hrvatske upitan je ostanak kamena na kamenu, a kamoli asfaltnog “fušeraja” i autoceste građene kao da su sad izvlačili i dopremali građu s Nila, a vukli je ljudskom snagom bez moderne mehanizacije.

Podijeli objavu