Kandidati u drugom krugu lokalnih izbora u četiri velika grada potrošili gotovo 200.000 eura više – Tomašević i dalje prednjači
Kandidati koji su ušli u drugi krug lokalnih izbora morali su Državnom izbornom povjerenstvu (DIP) do 24. svibnja dostaviti drugo financijsko izvješće o troškovima kampanje i donacijama. Podaci iz tih izvješća otkrivaju da je u četiri velika hrvatska grada – Zagrebu, Splitu, Rijeci i Zadru – od 10. svibnja do danas potrošeno dodatnih 199.357 eura.
Podsjetimo, svi kandidati morali su DIP-u do 10. svibnja predati prva izvješća, sedam dana uoči prvog kruga izbora. U drugi krug prošlo je ukupno 240 kandidata, a svi su ponovno bili obvezni predati financijska izvješća do 24. svibnja.
U četiri najveća grada osam kandidata je između predaje prvog i drugog izvješća uložilo gotovo 200.000 eura dodatno, čime se ukupna potrošnja te osmorke popela na gotovo 400.000 eura.
ZAGREB
Tomašević troši najviše, uz podršku građana
Najveći potrošač je zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević (Možemo, SDP), koji je od početka kampanje 6. ožujka do 24. svibnja potrošio ukupno 104.921 euro. Samo od 10. svibnja, potrošio je dodatnih 57.189 eura. Najviše sredstava uložio je u billboarde, oglašavanje na radiju, portalima i društvenim mrežama.
U tom razdoblju primio je 1199 donacija ukupne vrijednosti 31.360 eura – gotovo isključivo od privatnih osoba. Najveća pojedinačna donacija, u iznosu od 300 eura, stigla je od Vanje Ivančice Kiseljak, dok ga je bivši košarkaš Danko Cvjetićanin podržao s nekoliko donacija u ukupnom iznosu od 60 eura.
Nezavisna kandidatkinja Marija Selak Raspudić potrošila je od 8. travnja do 24. svibnja ukupno 25.751 euro, od čega dodatnih 5527 eura nakon 10. svibnja. Iako s manje donatora (njih 100), prikupila je više – ukupno 44.612 eura. Najveće uplate stigle su od Ante (3500 €) i Kristine (3000 €) Tabak te Martine Gjureković (3000 €), kandidatkinja s njezine liste.
Šuta tri puta izdašniji od Puljka u kampanjskoj potrošnji
Gradonačelnički kandidat Tomislav Šuta, kojeg podržavaju HDZ, DP, HSLS i HDS, u razdoblju od 22. travnja do 24. svibnja potrošio je ukupno 38.960 eura, što je gotovo tri puta više nego njegov glavni konkurent Ivica Puljak (Centar) u istom razdoblju.
Puljak je od 20. siječnja do 24. svibnja za kampanju izdvojio 43.459 eura, no nakon prvog financijskog izvješća, predanog 10. svibnja, utrošio je dodatnih 6500 eura. Najviše sredstava otišlo je na oglašavanje – putem portala, društvenih mreža i billboarda. Njegovu kampanju financijski je poduprlo 47 donatora, koji su ukupno uplatili 27.321 euro, a najveća donacija od 10.000 eura stigla je iz zagrebačke tvrtke QB Designo.
S druge strane, Šuta je samo između 9. i 24. svibnja potrošio dodatnih 19.287 eura, čime je njegova ukupna kampanjska potrošnja dosegla gotovo Puljkov ukupan iznos, iako je Šuta u utrku ušao znatno kasnije. Većinu sredstava uložio je u oglašavanje na društvenim mrežama (17.000 eura), kao i putem radija i jumbo plakata. Njega je podupro 41 donator, s ukupno 35.754 eura, a najizdašniji je bio poduzetnik Marko Župa s donacijom od 2500 eura.
Rijeka: Filipović s najskupljom kampanjom
Nezavisni riječki gradonačelnik Marko Filipović predvodi po iznosu potrošenih sredstava – u svega mjesec i pol dana, od 10. travnja do 23. svibnja, utrošio je 68.577 eura, od čega čak 48.324 eura na računalne usluge. U prvom izvješću prijavio je tek 707 eura, no nakon 12. svibnja primio je 24.800 eura donacija – gotovo isključivo od tvrtki. Najveća pojedinačna donacija bila je ona od 5000 eura, koju je dao Jadranski pomorski servis iz Rijeke.
Iva Rinčić, kandidatkinja šarolike koalicije (Akcija mladih, Unija, Centar, HSU, Fokus, Alternativa), u četiri mjeseca potrošila je 41.404 eura, od čega 18.344 eura nakon prvog izvješća. Pola budžeta potrošila je na usluge agencija, a ostatak na oglašavanje. Primila je 25.517 eura donacija od 32 donatora, među kojima se izdvaja tvrtka A.A.N iz Rijeke s donacijom od 10.000 eura.
Zadar: Erlić dominira, Radeta s minimalnim budžetom
U Zadru je Šime Erlić (HDZ i partneri) potrošio 51.396 eura, a u drugoj fazi kampanje dodatno 21.000 eura. Donacije su premašile potrošnju – od 39 donatora primio je 57.050 eura, pri čemu su se istaknule tvrtke Radion iz Benkovca (10.000 eura), Bakmaz, Diklo gradnja te Landmark Group s po 5000 eura.
Njegov glavni protukandidat Daniel Radeta (SDP, Možemo i DOSIP) trošio je štedljivije – ukupno 16.000 eura od kraja ožujka do 23. svibnja, a u posljednjoj fazi kampanje dodatno 3710 eura. Donatorska podrška bila je gotovo simbolična – svega 320 eura od pet donatora, što mu ostavlja ozbiljan financijski minus.
Financijska moć nejednaka – donatori ključni faktor
Analiza pokazuje velike razlike u kampanjskim budžetima među kandidatima. Dok su neki poput Erlića, Filipovića i Šute imali snažnu financijsku potporu, drugi, poput Radete, ovisili su isključivo o ograničenim sredstvima. Donacije, osobito iz tvrtki, pokazale su se ključnima za dosezanje birača u finalnim fazama kampanje.