Bliži se ljetna turistička sezona u Europi, a s njom i uobičajene neizvjesnosti koje prate ovo razdoblje. Svake godine, pitanja poput broja dolazaka, utjecaja globalnih ekonomskih kretanja i promjena u preferencijama putnika postaju ključne teme za turistički sektor. Ove godine, međutim, dodatnu neizvjesnost donosi odnos između Europe i Sjedinjenih Američkih Država.
Dolazak Donalda Trumpa na vlast u Washingtonu donio je promjene u transatlantskim odnosima, a trgovinski sporovi između SAD-a i Europske unije dodatno su produbili nesuglasice. Pitanje koje se nameće jest hoće li ti napeti odnosi imati posljedice na turizam u Europi – hoće li američki turisti mijenjati svoje planove, kako će se odvijati suradnja u zrakoplovnom prometu i hoće li ekonomski učinci trgovinskih tenzija utjecati na putničku potrošnju?
Hrvatska je posljednjih godina, osobito nakon pandemijskog razdoblja, bilježila kontinuirani porast broja američkih turista koji su je prepoznali kao sigurnu i atraktivnu destinaciju. Štoviše, Sjedinjene Američke Države postale su najveće izvaneuropsko izvaneuropsko tržište za hrvatski turizam.
Iz SAD-a nam je prošle godine došlo više od 776 tisuća gostiju koji su ostvarili 2,2 milijuna noćenja. U odnosu na 2023. godinu bio je to rast od 9 posto u dolascima i 8 posto u noćenjima. Primjerice, u dotad rekordnoj predpandemijskoj 2019. godini iz SAD-a je stiglo 654 tisuće gostiju koji su ostvarili 1.8 milijuna noćenja. Nakon općeg pada brojki u pandemijskoj 2020. i 2021. godini, već 2022. broj turista iz SAD-a popeo se na 502 tisuće, koji su ostvarili 1,39 milijuna noćenja, da bi 2023. narastao na 672 tisuće i 1,73 milijuna noćenja.
“Kada je riječ o dalekim, odnosno izvaneuropskim tržištima, SAD je za Hrvatsku najvažnije emitivno tržište, s kojeg dolazi najveći broj turista i noćenja. Osim toga, Amerikanci se svrstavaju među najizdašnije potrošače u hrvatskom turizmu, s prosječnom dnevnom potrošnjom od oko 300 eura”, istaknuli su iz Hrvatske turističke zajednice (HTZ).
Na pitanje kakav je trenutno buking turista iz SAD-a i očekuje li se ove sezone stagnacija ili pad broja njihovih dolazaka zbog prethodno spomenutih geopolitičkih okolnosti, u HTZ-u kažu kako zasad očekuju dobre rezultate i nastavak pozitivnih trendova.
“Hrvatska unazad nekoliko godina s tržišta SAD-a bilježi odlične rezultate koji se, osim po rastu turističkog prometa, očituju i po kontinuiranom jačanju prepoznatljivosti Hrvatske kao turističke destinacije na velikom i značajnom tržištu kao što je SAD. Unatoč aktualnim zbivanjima, najvažniji partneri na američkom tržištu javljaju kako za cijelu 2025. godinu očekuju dobre rezultate i nastavak pozitivnih trendova kada je u pitanju Hrvatska kao destinacija.”
U Hrvatskoj turističkoj zajednici (HTZ) naglašavaju da su rezervacije iz SAD-a prema Hrvatskoj stabilne i rastuće, posebno kada je riječ o luksuznijem smještaju i putovanjima krojenima po mjeri.
Kako ističu, Amerikanci su spremni putovati i imaju na raspolaganju značajne budžete. Njihove rezervacije, prema dosadašnjim trendovima, bit će najizraženije u last-minute segmentu.
“S obzirom na sve navedeno, u ovoj godini očekujemo daljnji porast broja američkih turista u Hrvatskoj”, poručuju iz HTZ-a.