Napetost u srcu Zagreba ponovno je eskalirala. Skupina od 50 do 100 maskiranih muškaraca, čiji je identitet i stvarni motiv još uvijek pod velom policijske obrade, okupila se ispred Srpskog kulturnog centra (SKC) u trenutku kad su tamo započinjali Dani srpske kulture.
Incident, koji je srećom okončan bez fizičkog nasilja, izazvao je burne reakcije, a najviše kontroverzi izazvala je objava zagrebačkog gradonačelnika Tomislava Tomaševića.
Prema izvješćima, okupljeni su se mirno razišli nakon što su otpjevali pjesme s naglašenim domoljubnim nabojem: “O Hrvatska, o Hrvatska, nezavisna država” i “Zovi samo zovi, svi će sokolovi za te život dati”. Policija je brzo reagirala, legitimirala dio sudionika i “spriječila moguće protupravno ponašanje”, no bez trenutnih uhićenja.
Gradonačelnik Tomašević odmah se oglasio na Facebooku, potezom koji je, čini se, imao više političku težinu nego smirujući učinak. U svojoj objavi, gradonačelnik je najoštrije osudio “slavljenje Nezavisne Države Hrvatske i atmosferu prijetnji na rubu političkog nasilja”.
“Zagreb i Hrvatska se ne vole pozivanjem na NDH koja je donijela rasne zakone i sustavno ubijala ljude… Hrvatska se temelji na Ustavu i vladavini prava i nitko ne smije biti iznad zakona,” napisao je Tomašević.
Ova izjava postala je srž problema. Pjesma “O Hrvatska, o Hrvatska, nezavisna država” pjeva se na hrvatskim stadionima od ranih 90-ih godina, neposredno nakon proglašenja Neovisnosti Republike Hrvatske od Jugoslavije i tijekom Domovinskog rata, a njene su se riječi koristile za slavljenje moderne, suverene države.
Tomaševićev Lapsus Logike i Zastrašujuća Zamjena Teza
Gradonačelnikova izjava je, blago rečeno, skandalozna, smiješna u svojoj logičkoj pogrešci, i krajnje zabrinjavajuća u političkom kontekstu.
Smiješna i Nelogična Konfuzija: Tvrditi da pjevanje pjesme koja slavi Neovisnost (Suverenost) Republike Hrvatske automatski znači slavljenje NDH iz 1941. godine, predstavlja logički salto mortale. Tomislav Tomašević brka Neovisnu Hrvatsku (Republiku Hrvatsku), temeljenu na Ustavu i pobjedi u Domovinskom ratu, s Nezavisnom Državom Hrvatskom (NDH), fašističkom tvorevinom. Ovo brkanje ključnih povijesnih i državotvornih pojmova u najboljem slučaju je neznanje, a u najgorem – zlonamjerna zamjena teza.
Skandalozno Nepoznavanje Konteksta Domoljublja: Gradonačelnik time diskreditira generacije domoljuba i navijača koji su tu pjesmu pjevali braneći i stvarajući modernu, demokratsku Hrvatsku, a ne slaveći ustaški režim. Izjava direktno udara na temelje Domovinskog rata i domoljublja.
Zabrinjavajuća Politizacija i Potezanje SDSS-a/Novosti: Najzabrinjavajuće je što se ovaj incident i Tomaševićev komentar odvijaju u ozračju stalnih provokacija. SKC je u uskoj vezi sa SDSS-om Milorada Pupovca i njegovim “antihrvatskim glasilom” Novosti, poznatim po kontinuiranom ismijavanju hrvatskih svetinja i Domovinskog rata. Reakcija gradonačelnika trebala bi biti usmjerena na smirivanje tenzija, a ne na etiketiranje domoljubnih pjesama kao “fašističkog slavlja”, čime se praktički podržava narativ onih koji svaku iskazanu ljubav prema Hrvatskoj vide kao ekstremizam.
Umjesto da osudi stvarni problem provokacija od strane Novosti i Pupovčevog SDSS-a koje često potiču ovakve reakcije, gradonačelnik je posegnuo za najlakšim i najopasnijim rješenjem: neosnovanim, skandaloznim i politički motiviranim optužbama, koje su u potpunom raskoraku s pravim stanjem stvari.
Nacionalnoplus